پیستونی
کمپرسور پیستونی (Piston compressors) قدیمیترین و متداولترین انواع کمپرسور است. این کمپرسور در
شکلهای دو طرفه یا یکطرفه موجود میباشند که قطعات آنها روغنکاری شونده یا روغن
کاری نشونده میباشند که به اشکال متفاوتی دارای تنوع تعداد سیلندر هستند. به
استثنای کمپرسورهای واقعاً کوچک که دارای سیلندرهای عمودی هستند، شکل بندی
V برای کمپرسورهای کوچک رایجترین است.
در کمپرسورهای بزرگ دو طرفه، شکل بندی نوع L با سیلندر عمودی فشار پایین و سیلندر افقی فشار بالا مزایای بسیار زیادی داشته و به همین علت است که این نوع طرح نسبت به طرحهای دیگر رایج تر است.
کمپرسورهایی که روغنکاری میشوند بطور معمول با سیستم روغن کاری پاششی یا روغن کاری فشاری کار میکنند. بیشتر کمپرسورها دارای سوپاپهای خودکار هستند. یک سوپاپ خودکار به هنگام بروز اختلافات فشار در دو سمت بشقابک سوپاپ باز و بسته میشود.
در کمپرسورهای بزرگ دو طرفه، شکل بندی نوع L با سیلندر عمودی فشار پایین و سیلندر افقی فشار بالا مزایای بسیار زیادی داشته و به همین علت است که این نوع طرح نسبت به طرحهای دیگر رایج تر است.
کمپرسورهایی که روغنکاری میشوند بطور معمول با سیستم روغن کاری پاششی یا روغن کاری فشاری کار میکنند. بیشتر کمپرسورها دارای سوپاپهای خودکار هستند. یک سوپاپ خودکار به هنگام بروز اختلافات فشار در دو سمت بشقابک سوپاپ باز و بسته میشود.
پیستونی روغنکاری نشونده
کمپرسورهای پیستونی روغنکاری نشونده (Oil-free
piston compressors) دارای رینگهای پیستونی از جنس پلی
اتیلنی یا کربنی میباشند یا اینکه دیواره پیستون و سیلندر آنها میتواند همانند
کمپرسورهای مارپیچی شیاردار باشد. کمپرسورهای بزرگتر دارای یک یاتاقان متحرک و
واشرهای درزگیری هستند که بر روی پینهای انگشتی پیستون قرار دارند و دارای قطعه
میانی تهویهکنندهای است که از انتقال روغن از محفظه کارتل روغن به محفظه تراکم
ممانعت میکند. کمپرسورهای کوچکتر غالباً دارای یک کارتل روغن به همراه آببندی
جهت افزایش عمر یاتاقانها هست.
دیافراگمی
کمپرسورهای دیافراگمی (Diaphragm compressors) گروه دیگری را تشکیل میدهند. دیافراگم بطور مکانیکی یا
هیدرولیکی به کار انداخته میشود. کمپرسورهای دیافراگمی مکانیکی با جریان اندک و
فشار پایین یا به عنوان پمپهای خلاء مورد استفاده قرار میگیرند. کمپرسورهای
دیافراگمی هیدرولیکی برای فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرند.
مار پیچی
اصول کلی کمپرسور جابجایی چرخشی با پیستون مار پیچی شکل (Screw
compressors)، در سالهای دههٔ ۱۹۳۰ توسعه یافت، و این زمانی بود که یک
کمپرسور چرخشی با ظرفیت بالا و جریانی ثابت در شرایط متفاوت، مورد نیاز بود. اجزاء
اصلی هواساز کمپرسور شامل روتورهای نر و مادگی میباشد، که مادامی که به طرف
یکدیگر حرکت میکنند، حجم بین آنها و محفظه کاهش مییابد. هر هواساز مارپیچ دارای
نسبت فشار ثابتی است که به طول مارپیچ، فاصله میان دندههای مارپیچ و شکل مجرای
تخلیه آن بستگی دارد. برای بدست آوردن بهترین راندمان، نسبت فشار باید با فشار
کاری مورد نیاز تطبیق داده شود. کمپرسور مارپیچی دارای سوپاپ نبوده و هیچ نیروی
مکانیکی ندارد که باعث عدم تعادل شود. این بدین معنی است که این نوع کمپرسور با
ابعاد بیرونی کوچک میتواند با سرعت میله گردنده بالائی کارکند و جریان عظیمی را
ترکیب نماید. یک نیروی محوری فعال که به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی بستگی دارد
بر یاتاقانها وارد میگردد. مارپیچ، که در اصل متقارن بود، هم اکنون در طرحهای
مختلف به صورت اشکال حلزونی توسعه یافتهاست.
www.bilkargroup.com
www.bilkarsogutma.com.tr
info@bilkargroup.com
+90 212 343 50 40
+90 553 343 50 40
Yorumlar
Yorum Gönder