بادبزن جريان شعاعي يا گريز از مركز ) )Radial Flow Fan


بادبزن جريان شعاعي يا گريز از مركز ) )Radial Flow Fan
بادبزن جریان شعاعی از يك چرخ دنده كه پره هاي متعددي به آن متصل است، تشكيل مي شود. اين چرخ توسط محوري كه از موتور انرژي مي گيرد، دَوَران مي كند. در اين بادبزن ها هوا از طريق مجراي مركزي وارد چرخ مي شود و سپس 90 درجه تغيير مسير مي دهد و توسط چرخ به گردش در مي آيد. هوا پس از گردش وارد محفظه ضربه گير شده و آن گاه وارد مجراي حلزوني اطراف چرخ مي شود و سپس وارد مجراي واگرا كه مقطع آن به تدريج اضافه مي گردد؛ شده و در نهايت از طريق انتهاي اين مجرا وارد اتمسفر می شود. از آن جا كه امتداد ورود و خروج هوا در اين بادبزن ها بر هم عمود است. لذا اين امر خود موجب افت قابل توجهي مي شود. بنابراين راندمان اين بادبزن ها در مقايسه با انواع محوري كمتر و بين 45 تا 85 درصد متغير است. بادبزن هاي شعاعي را مي توان به سهولت توسط پره هاي آن تشخيص داد. پره ها ممكن است به حالت شعاعي مستقيم، خميده به عقب و يا خميده به جلو تعبيه شده باشند.
بادبزن هاي شعاعي مستقيم، قديمي ترين و ساده ترين انواع بادبزن ها هستند و در آن ها به طور ساده، تعدادي پره مستقيم بر روي چرخ نصب شده است. راندمان اين بادبزن ها كم است و لذا براي استفاده در تونل ها مناسب نيستند. در بادبزن هاي با پره هاي خميده به سمت جلو، سرعت هوا به هنگام ترك پره ها از انواع ديگر بادبزن بيشتر است و بنابراين هواي بيشتري را به جريان مي اندازد اما افت انرژي به هنگام تبديل سرعت به فشار، زياد و راندمان آن كم است.
مناسب ترین بادبزن برای تون ها
راندمان بادبزن با پره هاي خميده به سمت عقب نسبت به انواع ديگر بيشتر است، زيرا به علت خميده بودن پره ها، هوا به آرامي پره ها را ترك مي كند و در مجراي حلزوني به جريان مي افتد و بنابراين افت تبديل انرژي، مينيمم است. به علت امتيازات بادبزن با پره هاي خميده به سمت عقب نسبت به سایر موارد، استفاده از این نوع بادبزن براي تهويه تونل ها، متداول تر از انواع ديگر بادبزن است. اين بادبزن ها به دليل راندمان بالا، به فضاي كمتري نياز دارند و در عين حال نيروي محركه مورد نياز آنها كمتر است. واضح است كه اين دو مشخصه، در تهويه تونل ها امتياز بزرگي محسوب مي شوند.

www.bilkargroup.com
www.bilkarsogutma.com.tr
info@bilkargroup.com
+90 212 343 50 40
+90 553 343 50 40

Yorumlar